Winters Slovenië.

foto van Rachelle Stark.
Er zijn een paar dingen waar ik nog niet over geblogged en gevlogged heb. Zijn dit wel juiste woorden overigens? Anyways, ergens rond februari en maart heb ik mijn eerste vakantie al mogen afvinken! Namelijk bij een van de groenste landen van Europa: Slovenië!
Het is wellicht niet zo'n bekend land voor iedereen, maar zeker de moeite waard voor een bezoekje. Deze reis was inmiddels al mijn derde keer!
Mijn vriend en zijn familie hebben hier een huisje gekocht in de bergen, omringd door de natuur! Super leuk, zeker in de nacht als alle bosdieren tot leven komen! Vandaag deel ik mijn eerste reisverslag van mijn trip naar het Winterse Slovenië, wat overigens mijn eerste wintervakantie ooit is!

foto van Rachelle Stark.
Via Schiphol vlogen wij allereerst naar Parijs (Frankrijk) en daarna naar Ljubljana. Ljubljana is de hoofdstad van Slovenië. Vanaf daar was onze heenreis nog niet ten einde. Familie van mijn vriend Andrej stonden ons al op te wachten om onze reis verder te zetten naar Griže. Griže is een kleine plaats, maar perfect voor een rustige vakantie.
Alles kunnen wij hier zelf maken! We hadden hout voor de openhaard en het water kan je rechtstreeks uit de meertjes halen. Back to basic is hier dus zeker op z'n plaats! In de zomer is het nog leuker, denk aan paddenstoelen plukken, tomaten oogsten en druivensap maken van je eigen wijngaardje!
foto van Rachelle Stark.
De eerste volle dag konden wij eigenlijk niet wachten om naar Ljubljana te gaan! Ik vond het zelf wel interessant om de hoofdstad ook eens echt te verkennen in plaats van alleen eventjes landen op het vliegveld. Een leuk weetje is, dat Ljubljana een vrij overzichtelijke stad is. Bijna alles ligt op loopafstand! En mocht je er nou toch geen zin in hebben om te lopen, dan biedt deze stad je ook prima vlakke wegen met vele fietspaden en een autovrij centrum om te fietsen ( 3 Op Reis, Ljubljana 2017).
Rachelle Stark (56)
Wat ik hier zo leuk vond, waren met name de eettentjes. Vele taartjes, ijsjes en smoothies waren hier te koop. Ik heb dan ook eindelijk eens een banaan pindakaas smoothie op! En tot mijn verbazing was het niet zo vies als het klonk. En zeker bij Kavarna Cacao kon je hier heerlijk relaxed genieten van je gebak en diverse aparte drankjes. Een ware aanrader dus!
foto van Rachelle Stark.
foto van Rachelle Stark.
foto van Rachelle Stark.
Als je al niet komt voor het eten, dan zeker wel voor de architectuur. Vroeger stond Ljubljana bekend als een kleurloze Oostblokstad, maar tegenwoordig barst Ljubljana van de architectonische hoogstandjes! De mooie kerken en standbeelden geven dit land een sprookjesachtige beleving!
Overigens gaf deze stad mij soms een Oostenrijks gevoel, aangezien je in Oostenrijk soortgelijke architectuur kan vinden. Vorig jaar zomer waren Andrej en ik in Salzburg en wij konden er wel wat gelijkenissen uit halen.
foto van Rachelle Stark.
foto van Rachelle Stark.
Behalve wat souvenirshops zijn we ook omhoog geklommen naar een kasteel genaamd Ljubljanski grad (Kasteel van Ljubljana). Dit staat bekend als een middeleeuws architecturaal monument. Een must see bij een bezoek aan de hoofdstad! Bovenaan de top van de toren doorbraken de zonnestralen zich door de wolken heen waardoor we een prachtig uitzicht hadden op de stad (Ljubljanski Grad).
Dit was mijn eerste reisverslag, om het wat levendiger te maken is hierbij mijn eerste vlog over Slovenië! Dit heeft betrekking op de heenreis en op de omgeving van Griže. Deze heb ik gemaakt om vooral herinneringen te bewaren voor Andrej en mij. Later komt er uiteraard nog een vlog over Ljubljana, waarin ik hoop jullie enthousiast te maken voor deze stad!
- Xoxo Rachelle

Reacties

Populaire berichten