Verschil tussen een betoog en een beschouwing.

foto van Rachelle Stark.
Op dit moment ga ik via mijn opleiding van de HTRO (Hoger Toeristisch & Recreatief Onderwijs) een betoog schrijven. Het belangrijkste punt hierbij, is dat ik een betoog niet ga verwarren met een beschouwing.
Maar wat is nou eigenlijk het verschil? Op deze vraag, zal ik vandaag ingaan!

Allereerst raad ik je aan deze video te kijken van dedigitaledocent. Via zijn Youtube Channel legt hij dit verschil eigenlijk haarfijn uit op een visuele manier.
Als laatste geef ik jullie nog wat van mijn aantekeningen met betrekking tot een betoog. Dit dient eigenlijk als extra reminder.
  • Welke drie punten zitten in een inleiding. 
  1. Een doel.
  2. Een onderwerp.
  3. Een aanleiding.
  • Waarin verschilt een inleiding van een betoog zich van een inleiding van een beschouwing?
In een betoog doe je jouw standpunt en in een beschouwing juist een vraag.
  • Welke drie punten komen naar voren in het slot?
  1. Het herhalen van je standpunt.
  2. Een conclusie.
  3. Een samenvatting.
  • Wat is het laatste wat je schrijft?
Een uitsmijter.
  • Wat zit er in het middenstuk?
Jouw argumenten.
Succes!

Reacties

Populaire berichten