Ukraine won!

Gisteren ging voor het eerst de nieuwe manier van stemmen in bij het Eurovisie! Dit nieuwe systeem maakte het hele Eurovisie tot op het laatste moment super spannend! Ik was dat nieuwe systeem even vergeten en dacht zeker te weten dat Rusland dit jaar zou gaan winnen. Ook dacht ik dat Nederland toch zeker wel in de top 10 zou komen, maar dit jaar is totaal anders gegaan!

De vakjury ging eerst haar stemmen geven. Hieruit kwam Australië als winnares. Dit was het nummer 'Sound Of Silence' van Dami Im.
Persoonlijk vond ik deze vrij saai... Ook vroeg ik mij af hoe het Eurovisie dan zou zijn geweest aangezien het grote tijdsverschil ;)!

De stemmen thuis (van de Eurovisie fans) lieten precies zien wat ik dacht: Rusland had gewonnen! Dit nummer was "You Are The Only One' van Sergey Lazarev.
Dit nummer was ook een persoonlijke favoriet van mij. Echt een typisch Eurovisie nummer, dat in je hoofd blijft. Al moet ik wel eerlijk zeggen, dat het optreden veel weg had van de winnaar van vorig jaar. Ook vond ik dat dit optreden wel iets te 'gemaakt' was.

Hoe dan ook, door deze manier van stemmen kwam de uiteindelijke winnares... Alles samengevoegd, zorgde er namelijk voor dat Oekraïne had gewonnen! Deze had ik totaal niet zien aankomen. Het nummer '1944' van Jamala. 
Persoonlijk vond ik dit één van de slechtste nummers, sorry. Alleen al bij de naam '1944', begonnen mijn ogen te rollen. Alweer een land, die gaat "zeuren" over wat er zoveel jaar terug is gebeurd. Don't get me wrong. We moeten zeker dit soort gebeurtenissen herdenken, maar dit soort nummers... tja, ik wordt er altijd moe van! Het is niet nieuw en wat ik veel mensen heb horen zeggen: erg politiek. Ook de zang vond ik tegenvallen. I don't know, maar dit was totaal mijn ding niet!

San Marino (van alle inzendingen) stond bij mij sowieso als allerlaagste en net daarvoor zou ik dit nummer geplaatst hebben. Dus kan je nagaan wat een apart Eurovisie jaar ik dit vond. Dit is ook zeker geen nummer dat ik graag nog een paar keer wil aanhoren.

Wat ik dan wel weer leuk vind, is dat een land uit Oost-Europa heeft gewonnen. Deze landen kunnen hun land vaak veel mooier vertegenwoordigen dan West- Europa.

Mijn persoonlijke favorieten van dit jaar waren Rusland, Letland, Litouwen, België, Bulgarije en Frankrijk (random order).
Ik ben benieuwd hoe het stemmen volgend jaar gaat en hoop dat Oekraïne een veilig land blijft en dat er dan wel een nummer wint waar ik weer helemaal weg van ben! Oh en dat Turkije weer eens meedoet, ik mis hun ;)!

Hoe denk jij zelf over de manier van stemmen en de winnares?

xxx Katy ^^!

Reacties

Populaire posts