Het heilige Varanasi!

Na een lange treinreis van Agra naar Varanasi gingen we naar ons hotel om even te rusten. De hele nacht heb ik in een nachttrein doorgebracht wat zeker wel een gave ervaring was en heel spannend om mee te maken. Toch had ik geen oog dicht gedaan, want onze slaapplaatsen hadden geen deuren en waren alleen maar afgesloten met gordijnen. Ik heb die nacht op me camera gelegen haha. Ik was zo bang dat iemand ineens stiekem onze slaapplaats binnen zou komen en alles mee zou jatten wat er maar te jatten viel.

Gelukkig werden ik en de meiden bij wie ik lag niet gestoord door een vage gek en ging de reis goed. Af en toe keek ik door de gordijnen bij het raam, omdat ik benieuwd was wat er s'avonds te zien is op het Indiase landschap. Dat was niet zo heel veel eigenlijk. Meestal velden of verlichte straten waar zo goed als niemand was.
Toen we bij het hotel kwamen hadden we een dag voor onszelf om door de stad te gaan en in de ochtend erna maakte we een tocht over de heilige rivier de Ganges waar letterlijk van alles in gedaan wordt. Eerst worden er mensen gecremeerd wat verder op staan mensen in datzelfde water zichzelf en hun kleren te wassen en ze drinken het water ook nog. Best bizar! Maar ja, zo is het gewoon daar.
Ook had ik tijdens die boottocht wat onbegrip. Deze mensen geloven zo sterk! Ik vond het gemeen dat er van die zogenaamde heilige mannen waren, die geld vangen voor al dit, terwijl die mensen misschien niet eens zoveel hebben. Maar ja, ik had er maar niks van gezegd. Ik kijk natuurlijk vanuit mijn ogen. Dus eigenlijk vind ik dat ik er ook niet veel over kan zeggen. Dit is hun wereld met soms wat andere gewoontes en geloven of ik het nou eerlijk vind of niet.
Voor het ontbijt waren we mega hoog in een restaurant gaan zitten met uitzicht op de Ganges en tijdens die traptreden had je in de muur soms mini tempeltjes. Ik besloot me camera erin te doen en er een foto van te maken. Ze zien er zo leuk uit <3! India is wel echt overal in elk detail bijzonder!
Een van de drukke straatjes. Varanasi was wel de nummer een smerigste stad van de gehele reis als ik eerlijk moet zijn. De koeienpoep is niet moeilijk te zoeken net zoals de koeien zelf trouwens haha. Maar het is te overleven. Al werd ik in deze stad na zo lang rustig gereisd te hebben wel heel erg ziek!
In de avond hadden we weer een boottocht door de Ganges gedaan en hier hadden we uitzicht op de crematie plaats. Dat gebeurd gewoon 24/7 en er is ook zo'n plaats in een van die huizen waar mensen die stervende liggen zitten. Dus die kijken gewoon uit op hun laatste rustplaats. Soms loop je ook door de straten en komt er ineens een groep Indiërs voorbij die een lijk naast jouw wegdragen naar deze plaats. Dus waar je ook loopt door de stad, je wordt er sowieso mee geconfronteerd. Heel apart!
In de avond lieten we allemaal kaarsjes branden en lieten we in de rivier los.
Ook kregen we nog een leuk optreden waarin elementen zoals aarde, water en vuur werden vertegenwoordigd.

Dit was op Shivpatinagar na de laatste stad die ik van India zou zien voordat ik naar een nieuw land zou doorreizen. Zeker een bijzondere stad geweest.

xxx

Reacties

Populaire berichten