Sikhisme in Delhi!

In Nederland hebben we aardig wat godsdiensten zoals het Christendom, de Islam, Jodendom, Katholiek enz.. Maar in Delhi maakte ik weer kennis met een nieuwe, het Sikhisme. Iets waar ik eigenlijk niet zoveel van wist en nog steeds niet super veel van weet eigenlijk. Maar ze hebben wel prachtige tempels die zeker het bezoeken waard zijn. Die dag gingen we naar de Gurudwara Bangla Sahib. Wel moet je je hoofd daar bedekken. Ik kreeg een oranje hoofddoekje haha. Toch een beetje Nederlandse sfeer xD!

De binnenkant van de tempel was o.a. versierd met goud! Ook werd er door drie mannen gezongen en was er een man met een tulband, die de hele tijd met een soort mega kwast liep te zwaaien. Haha, mega kwast, jullie denken vast wat is "Katy" een cultuur freak maar niet heus! Tja, het is even wennen. Ik had me niet zo verdiept in het Sikhisme en dit is eigenlijk mijn eerste ontmoeting met deze godsdienst! Totaal nieuw voor me, maar wel erg leuk. Ook weer lieve mensen die me vertelde wat er te zien was. Voor dit gouden werk zaten allemaal mensen op de grond te luisteren en te kijken naar de drie zangers en deze man die op de foto is afgebeeld. Ook ik ben er dus gewoon als blanke toerist tussen gaan zitten haha ^^!
 
Ik had nog een klein filmpje van dichtbij gemaakt, waarbij het gezang te horen is.
 
Buiten was een mooi meertje van heilig water en het deed me een beetje denken aan de Efteling (Fakir). Ook hier weer vele mensen die met mij op de foto wilde. Ik besloot dus zelf ook foto's van hun te maken. Prachtig geklede meiden ^^!
Verder had ik ook nog een filmpje van de bijzondere omgeving gemaakt ^^!
En er was nog veel meer te beleven! We kwamen aan bij de keuken, waar gratis eten voor iedereen wordt gemaakt. Het maakt niet uit of je arm of rijk bent. Het is echt voor iedereen! Nou heb ik er niks van genomen. Ik denk niet dat mijn toeristenmaag dat aankan. Maar ik vind het idee leuk =]!
Onderweg kwam ik deze man nog tegen. Ook weer met zo'n gekleurde tulband. Het schijnt ook dat elke kleur weer een bepaalde betekenis heeft. Dus achter alle klederdracht zit wel een betekenis!
Aan het einde liepen we nog door de drukke straten van Delhi waar genoeg te koop is!
 
Later naar de volgende stad: Mandawa!
 
xxx Katy ^^!

Reacties

Populaire berichten