Dieper de Indiase straten in en reizigers pech!

Weer een nieuwe dag met nieuwe ervaringen! In de ochtend lieten we het plaatsje Mandawa achter ons voor een nieuwe stad Nawalgarh. Als je mij voordat ik op reis ging zou vragen of ik ook haveli's zou bezoeken, zou ik je raar aankijken. Ik zou namelijk geen idee hebben wat een haveli nou moet zijn! Dit keer kwam ik er dus voor het eerst mee in aanraking. Het zijn in elk geval oude woonhuizen geweest voor de vroegere rijke zakenmannen.
In Nawalgarh liepen we weer door een heel ander soort India. Volgens mij is het ook niet zo bekend. We waren de enige toeristen. Toch werden we niet heel bijzonder aangekeken, toen we door de straten liepen. Wel waren er een paar jongens die toch even met je op de foto wilde. Altijd leuk =P! Er wordt meestal beleefd gevraagd of je met hun op de foto wilt en verder willen ze niks raars van je.

Toen ik mijn familie de foto's liet zien waren ze enigszins verbaasd. Al die troep, vonden ze. "Vind je dat nou niet erg al die rommel?" werd mij gevraagd. En eigenlijk is mijn antwoord daarop nee. Ik stoorde mij er niet zo aan. Het hoort er gewoon bij en eigenlijk was mijn aandacht er ook niet op gericht.
Met een lokale gids (die maar beperkt in het Engels te verstaan was) werden we rondgeleid en kwamen we langs enkele haveli's van Nawalgarh.
Bij de haveli's zijn de muurschilderingen kenmerkend. Er zaten vele mooie tussen, die waarschijnlijk allemaal wel hun betekenis en verhaal hebben!
Selfie! Jup, dat is dan weer het nadeel aan alleen reizen. Maar ja xD. Ik overleef het. Op dit moment stond ik bovenop een haveli en wist ik het zeker: IK HEB HOOGTEVREES! Ik was omringd met maar kleine relingen, die moesten voorkomen dat je eraf zou vallen. Tja, je hoeft maar te struikelen en je valt een paar meter naar beneden! Doodeng vond ik het om eroverheen te kijken. Straks verlies je je evenwicht en ben je dus gewoon dood! Maar ik had wel een mooi uitzicht en een heerlijke zon op me gezicht <3!
Dit is de Morarka haveli van binnen. ook daar weer vele schilderingen en meerdere verdiepingen. Overal zat wel een kamertje die voor iets of iemand was.
Eenmaal uit de haveli's liepen we weer door de straten. Hier verkocht een man masala thee.
On the way! Aahh ik ben dus toch door wat medereizigers op de foto gezet bleek achteraf!
Brommers, tracktoren, handel kraampjes, ossenkaren en noem het maar op. Door India lopen is net alsof je door een eindeloze filmset heenloopt. Zo anders en overal zie je wel wat! Het zal je zeker niet vervelen!
De bevolking is ook altijd wel leuk en vinden een foto meestal geen probleem. Ook hier weer. Ergens op een balkon zagen we een vrouw met haar kind en ze poseerde vriendelijk voor de camera. Ze deed me een beetje denken aan de vriendin van me moeder. Dan wel de Indiase versie natuurlijk. Echt grappig =]!
 
Toch sloeg de bad luck mij toe die dag. Eerst viel het nog wel mee. Ik kreeg ineens van een wildvreemde vrouw een stip op mijn hoofd gedrukt! Daarna wilde ze dat ik een foto van haar maakte. Ik was me van geen kwaad bewust. Daarna hield ze ineens haar hand op. Jup, geld! En weg ging ze niet. Gelukkig hielp mijn reisleider. Maar ja, ik heb dus wel betaald voor een foto. Iets wat je eigenlijk nooit moet doen! Betalen voor een foto hoort officieel niet! Maar ja, dat was niet eens het ergste. Daarna bleek mijn fotocamera problemen te krijgen. De foto's die ik had gemaakt en nog zou gaan maken, kon mijn camera niet weergeven. Waarom snap ik nog steeds niet. Maar nu had ik dus betaald voor een foto, die niet eens was opgeslagen op mijn SD kaart! En de andere foto's waren ook niet meer weer te geven. Ik begon pas net aan mijn reis! Daar gaan de euro's voor een 64 GB kaart.. Een beetje zonde! Nou had ik er een tweede bijgekocht, maar die kreeg later op de dag hetzelfde probleem. Hoe het kan is mij een raadsel!
Aan het eind van de middag reisde we weer verder en maakte we langs de weg een stop om te eten. Uit alle hapjes koos ik voor samosa. Een Indiaas gerecht, dat ik al kende. Vorig jaar maakte ik en mijn zus Natascha dit namelijk ook. Toen vond ik het zo lekker! Maar dit keer viel het eigenlijk tegen haha! Tja, Indiaas eten is toch anders dan Nederlands/Indiaas eten. Niet mijn ding helaas.
 
Onder de reis door zagen we trouwens nog wat mensen die zelf een Bollywood film aan het maken waren. Heel gaaf!
Uiteindelijk kwamen we aan in Bikaner. Met bloemenkransen en een gratis drankje werden we verwelkomt in ons nieuwe hotel: Heritage Resort. En er was wifi! Wat een luxe haha! En een prachtig zwembad =]! Hier maakte ik nog foto's met de tweede 64 GB kaart, die zonder dat ik het door had ook al problemen begon te krijgen. Nog een wonder, dat ik deze foto's wel heb kunnen maken!
In de avond deelde ik een kamer met mijn nieuwe kamergenoot Moniek. We bleken die avond allemaal selfie's te hebben gemaakt. De meiden van mijn groep maakte selfie's met de bloemenkransjes. Ik daarentegen van mijn vrijwillig (kuch kuch) gekregen stip en mijn nieuw gekochte sjaaltje. Als hoofddoek vond ik het veel leuker haha. Ik zou er serieus wel een paar van willen <3!
 
Dit was de avond voordat we de woestijn in zouden gaan. Dus nog even genieten van een douche en een normaal bed en daarna me gaan voorbereiden op de kamelensafari!
 
xxx Katy ^^!

Reacties

Populaire berichten