Kröller Müller Museum.

HaiiHaii ^^!

Alweer een tijdje geleden. Ergens baal ik daar wel van, maar ja dat zal ik wel vaker hebben deze maand! Ben namelijk nog steeds druk met van alles. Hoe dan ook, vandaag post ik over Kröller Müller!

Aangezien ik dit jaar in mijn laatste jaar van de havo zit moet ik (net zoals ik op de mavo een sector werkstuk had) nu een profielwerkstuk maken (PWS). Allereerst moest ik een onderwerp verzinnen en mijn eerste keuze was gelijk: graffiti. Maar door allemaal gedoe op school ging dat niet door en nu heb ik dan toch een ander onderwerp: het Kröller Müller museum. Samen met Anouk (meisje waarmee ik samenwerk) moeten wij dus één hoofdvraag en een paar deelvragen over het museum stellen. We doen nu als het ware een soort onderzoek over dit museum. Later proppen we alle informatie in een ik geloof minimaal 10 bladzijden voor werkstuk en daarna hebben we ook nog een presentatie voor onze ouders! Leuk is anders haha xD! Ik houd namelijk echt niet van presentaties. 

Hoe dan ook, we zijn nu al een aantal weken bezig met het werkstuk. Ik moest om een beter beeld van het museum te krijgen nog wel eerst het museum toe. Het is natuurlijk vreemd en moeilijk om een profielwerkstuk te maken over iets waar je nooit bent geweest en niks vanaf weet.
Het Kröller Müller museum is genoemd naar Helena Kröller Müller en ligt in het Nationale park de Hoge Veluwe. Zij verzamelde kunst (met hulp van haar adviseur H.P. Bremmer). Helena had bijna 11.500 kunstobjecten, waarvan onder andere kunst van de schilder Vincent van Gogh. Die schilderijen hebben natuurlijk wel wat gekost. Dit kon Helena kopen met het geld van haar echtgenoot, die Anton Kröller heet. Helena zelf droomde van haar eigen museum en dit was haar in 1938 gelukt!
Onze hoofdvraag bij dit museum wordt: Wat maakt het museum Kröller Müller zo bijzonder? Ik denk dat dit sowieso ligt aan het aantal schilderijen (vooral die van Vincent van Gogh). En dit museum ligt ook nog eens in een natuurpark. Dat is een best aparte ligging voor een museum.

Het schilderij hierboven is overigens niet gemaakt door Vincent van Gogh, maar door Joost Ferdenandes ergens in de 17e eeuw. Zelf vond ik dit schilderij het leukst vanwege de schedel en de stijl van het schilderij ;)!
Mijn deelvragen
- Waarom koos Kröller Müller voor een tentoonstelling van Art Cars?
Een paar van de medewerkers vertelde mij dat dit kwam, omdat het moderne kunst is. En het trekt ook een nieuw soort publiek aan bij dit museum.                        
 - Waarom past deze tentoonstelling van Art Cars  in het Kröller Müller museum?
Deze vraag werd ongeveer hetzelfde beantwoord. Kröller Müller is een modern museum en deze tentoonstelling was ook modern. Zo sloot het dus toch op elkaar aan.
- Op welke plaats werd deze tentoonstelling (art cars)  geplaatst en waarom precies daar?
De auto's werden op verschillende plaatsen tentoongesteld, zo werden er bijvoorbeeld auto's buiten geplaatst, omdat niet alle auto's door de deur van het museum passen. Ook werden sommige auto's op speciale ruimtes tentoongesteld, zodat niet iedereen eraan zou gaan zitten.

En zo hadden we nog wel wat vragen, zoals: 
- Welke visie heeft Kröller Müller bij deze tentoonstelling van Art Cars?
- Wat is de relatie tussen de familie van Gogh en Kröller Müller?
- Wat zijn enkele bijzondere schilderijen en beelden en waarom?
- Waarom ligt het museum in een natuurpark?

Anouk heeft andere deelvragen die meer algemene informatie bevatten, zoals wie is de familie Kröller Müller. Maar aangezien dit niet op mijn deel van dit werkstuk van toepassing is, maak ik hier geen extra verhaal van op m'n blog (sorry als je die informatie wel wilde).

Waarom ik vragen over Art Cars heb, is vooral omdat dit een moderne tentoonstelling was en deze het meest dichtbij mijn voormalige onderwerp graffiti in de buurt kwam (ook al was het dan schilderkunst). Maar ik wilde toch iets moderns kiezen, omdat ik gewone schilderijen niet altijd zo bijzonder vind om een 15 minuten lang verhaal over te houden.

Ik ging in ieder geval afgelopen zondag naar het Kröller Müller museum en hierbij vertel ik een beetje wat ik er van vond, wat me opviel en plaats ik nog wat foto's ^^!

Ik in de beeldentuin. Die heb je namelijk ook bij het museum.

Feel the sunshine ^^!


Enkele beelden.

Het museum binnenin.

De foto's zijn helaas niet zo goed gelukt, aangezien mijn Canon lens gerepareerd moest worden en ik dus met een vage camera moest werken die echt uit weet ik veel welk jaar komt xD. Thank god, dat ik nog garantie op de camera had! Wel duurde de hele reparatie van de lens 1 maand i.p.v. de afgesproken twee weken. Maar ik heb de camera vandaag weer <3! Echt waar, je kan je haast niet voorstellen hoe het voelt om een camera zo erg te missen. Het is alsof je ineens een soort beperking in je leven hebt. Klinkt misschien overdreven, maar het voelde wel ongeveer zo. Ik ben zo gehecht aan die camera en het is echt iets wat mij vrolijk maakt <3!

Mijn mening:
Het museum was eigenlijk leuker dan ik dacht. Mijn zusje en ik zijn met een fiets (die je daar gratis mag gebruiken) door de Veluwe gefietst (wat een echte aanrader is). Het is een hele mooie en prettige weg van 2,5 km. Zelf had ik eigenlijk nooit gefietst door zo'n bos. Meestal doen mijn familie en ik ouderwets een wandeling. Maar een fietst tocht heeft ook wel iets ^^! Daarna kwamen mijn zusje en ik aan bij het museum.

We begonnen bij de beeldentuin, omdat deze eerder sluit dan het museum zelf. Het was best mooi om door zo'n beeldentuin te lopen terwijl de herfst er nog volop bezig was! Daarna zijn we naar binnen gegaan om schilderijen en andere kunstwerken te bekijken.

Verder was het wel leuk om tussen al die serieuze kunstliefhebbers te lopen, die iedere keer bij een schilderij hun mening gaven xD. Ook Channah en ik vonden dat er mooie schilderijen bij zaten. Sommige schilderijen zag mijn zusje als zelfs inspiratie voor wat aankomende school opdrachten. Mijn zusje is heel goed in beeldende vorming, dus voor haar kwam dit museum heel goed uit om wat van te leren.

Voor onze vragen werden we in het museum behulpzaam geholpen en dat was ook wel prettig ^^! Je kon wel merken, dat ze hun best deden.

Aan het einde van de dag zijn we nog in het donker door het bos gefietst, wat wel spannend was! Je weet namelijk nooit of je ineens een dier tegenkomt! Zo zijn er in het bos edelherten, reeën en wilde zwijnen. Deels ook een beetje eng dus haha!

Voor de rest vond ik het gewoon heerlijk om er even tussenuit te zijn! Even geen boeken voor m'n neus! Achteraf dus een heel leuk dagje ^^!

Iemand al eens in het Kröller Müller geweest??

xxx Katy ^^!

Reacties

  1. De eerste foto is echt super leuk!

    x

    chicksaboutfashion.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben ook in het kröller müller museum geweest, voor ckv. Dat was de eerste keer dat ik met m'n nieuwe klas was, dus eigenlijk heb ik daar iedereen leren kennen en meer gekletst dan naar die beelden gekeken. Die soort sneeuwtuin vond ik wel leuk trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben er ook wel eens geweest. Kan me er alleen niet veel meer van herinneren. Je hebt wel mooie foto's! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben er ook een keer geweest, weet er niet veel meer van hahaaa. die beeldentuin kan ik me wel nog herrineren en die vond ik wel leuk!
    xoxo

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De eerste foto daar moet ik echt hard om lache:P geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Populaire berichten