What's your fear??

Waar ben je bang voor?? Injecties, ziekenhuizen, single zijn of heb je de angst om te worden vergeten of te worden ingeruild?? Er bestaan vele angsten met echt de meest aparte psychologische termen waarvan je misschien nog nooit gehoord had! Zo ben ik onwijs bang voor naalden, dat in het Engels ook wel Trypanophobia wordt genoemd. Een moeilijk woord dus, maar wel altijd leuk om te weten dat daar ook een naampje voor bestaat en dat ik waarschijnlijk niet de enige ben met deze angst ^^!

Bij deze angst die ik heb, heb ik het wel in extreme vorm. Vooral vroeger al! Ik weet nog dat de dokters achter mij aan moesten rennen om me beet te pakken en op die stoel te houden, zodat ze mij een prik konden geven! Vroeger had ik er ook nachtmerrie's van en iedere keer als er een doktersbriefje binnenkomt met de vraag of ik vrijwillig wil deelnemen aan een prik voor weet ik veel wat de maatschappij iedere keer verzint, zal je mij daar ook niet zien zitten! En zo kan ik nu overigens nog steeds een heel ziekenhuis bij elkaar gillen van angst voor een spuit! Als ik er al aan denk voel ik de rillingen over mijn lijf! 

En zo zijn er wel meer angsten natuurlijk, met een moeilijke naam. Ik geef hier wat voorbeelden:
1. Ablutophobia- Fear of washing or bathing.
2. Achluophobia- Fear of darkness.
3. Agliophobia- Fear of pain.
4. Ambulophobia- Fear of walking.
5. Androphobia- Fear of men.
6. Anuptaphobia- Fear of staying single.
7. Aphenphosmphobia- Fear of being touched. (Haphephobia)
8. Atelophobia- Fear of imperfection.
9.Athazagoraphobia- Fear of being forgotton or ignored or forgetting.
10. Aviophobia or Aviatophobia- Fear of flying.
11. Cacophobia- Fear of ugliness.
12. Caligynephobia- Fear of beautiful women.
13. Chrometophobia or Chrematophobia- Fear of money.
14. Contreltophobia- Fear of sexual abuse.
15. Didaskaleinophobia- Fear of going to school.
16. Dentophobia- Fear of dentists.
17. Demonophobia or Daemonophobia- Fear of demons.
18. Ecclesiophobia- Fear of church.
19. Francophobia- Fear of France or French culture. (Gallophobia, Galiophobia)
20. Gerontophobia- Fear of old people or of growing old.
21. Glossophobia- Fear of speaking in public or of trying to speak.
22. Leukophobia- Fear of the color white.
23. Novercaphobia- Fear of your step-mother.
24. Oneirophobia- Fear of dreams.
25. Panophobia or Pantophobia- Fear of everything.
26. Pediophobia- Fear of dolls.
27. Philophobia- Fear of falling in love or being in love.
28. Siderophobia- Fear of stars.
29. Tocophobia- Fear of pregnancy or childbirth.
30. Bibliophobia- Fear of books.

Zo lees je dus al dat er aardig wat angsten bestaan. Waaronder sommige die heel vreemd kunnen overkomen en  waarvan je nooit had verwacht dat die angsten bestonden. Toch een voordeel, als deze angst van jouw een naam heeft gekregen, lopen hier dus duidelijk meer mensen mee rond en ben je dus niet de enige in de wereld! 

Zoals je waarschijnlijk al gemerkt hebt staat er achter elk woord: phobia. Dat is het Engelse woord voor fobie. En wat is de definitie van een fobie eigenlijk? Fobie (angst, vrees) = een psychische aandoening waarbij iemand om onduidelijke redenen een angst ontwikkelt voor specifieke zaken of situaties. Bij wikipedia stond zelfs een ziekelijke angst!

Deze angst staat niet in verhouding tot de echte bedreiging die van de situatie of het object uitgaat. Overigens worden niet alle angststoornissen fobieën genoemd Als angst niet voor bepaalde zaken of situaties is, wordt er niet van een fobie gesproken, maar van een paniekstoornis.

Artsen stellen vast of er bij de fobie sprake is van:
  • hyperventilatie.
  • paniekaanvallen.
  • beperking in het functioneren en in de beleving van plezier of geluk.
  • vermijdingsgedrag. (het ontlopen van situaties waarin de angst tot uiting zou kunnen komen. Vermijding kan op de lange termijn voor verergering zorgen. Dit gedrag houdt de fobie in stand.)
Dus je kan wel stellen, dat een fobie een extremere versie van angst is. Iedereen kan het krijgen, maar het kan ook weer overgaan! Wel is hierbij meestal therapie nodig, maar er is hoop!
Hoe dan ook, ik vond dit wel een interessant onderwerp om over te schrijven en misschien ben je zelf ook wel helemaal into die psychologische termen of vind je het leerzaam om meer over jezelf (of een ander) te weten.

Verder ben ik benieuwd of jouw fobie hiertussen staat (als je een fobie hebt of denkt te hebben). En anders ben ik benieuwd naar jou grootste angst! 

Ben je opzoek naar een bepaalde fobie dan kan je altijd terecht op deze site die vol staat met een heel lijstje: fobieën


xxx Katy ^^!

Reacties

  1. Tof artikel! Ik ben er wel geïnteresseerd in, ik heb er ook wel eens wat over geschreven. En mijn spreekbeurt erover gedaan! Het is gewoon gek hoeveel verschillende fobieën er zijn, en dat er uberhaupt mensen zijn die bang daarvoor zijn. Het is haast niet voor te stellen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zeker weten een spinnenfobie hier... arachnafobia to the max! Of ja... eigenlijk alle soorten insecten vind ik niet fijn.. *erg*

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Grappig artikel! Ik al vaker iets over fobieën gelezen en blijf het interessant vinden. Zelf word ik echt panisch van slakken. Als er voor de deur veel slakken lopen ben ik bereid om te lopen. Ik weet niet waar dit vandaan komt want ik zocht vroeger zelfs slakken in de struiken :p

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hahaha, leuk artikel. Ik zelf heb Anatidaefobie. Dit is de angst om achtervolgt te worden door een eend... =(
    Trouwens nog bedankt voor je mening over de jurkjes. xx

    BeantwoordenVerwijderen
  5. interessant artikel! ik ben ook echt superbang van naalden :) ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  6. interessant artikel, ik heb gelukkig niet echt een fobie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. super leuk om te lezen dit! hihi,
    ik las ook net je reactie op mijn blog, en volgen lijkt me een goed idee! bij deze ben ik dus alvast begonnen, ik zie je graag tegemoet :)
    liefs, laila.
    www.attheboutique.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts