Begrafenis.


Vandaag ben ik niet op school geweest. Ik had namelijk de begrafenis van mijn opa (hij is 86 jaar geworden). Dus vandaag kwam de hele familie weer bij elkaar, alleen dan vanwege een begrafenis.

Vandaag gingen we dus eerst met alle kinderen van mijn opa (waaronder mijn moeder) naar de plek waar hij in de kist lag. Was wel apart om de familie weer bij elkaar te hebben. Er is eigenlijk veel gebeurd in deze familie waardoor de familieband een beetje weg is gezakt. Maar ja, er kwamen twee in het zwart geklede mannen die ons uitleg gaven over wat er nu zou gebeuren en hoe we naar de kerk zouden gaan. We kregen allemaal zo'n vlaggetje met zo'n kruis erop, waardoor mensen konden zien dat we familie waren van de overledene. En voorop in de eerste auto zat natuurlijk onze opa in de kist.



Bij de kerk (in Brielle, zie foto's hierboven) aangekomen waren de kennissen en vrienden van de familie en mijn opa al aanwezig. Ik en de rest van de kleinkinderen moesten in het begin kaarsjes aansteken. Daarna gingen mijn tante's nog aan het woord. Een van mijn tante's had een filmpje gemaakt met allemaal foto's van mijn opa. Heel apart om te zien en ook wel interessant. Ik weet zelf niet zoveel van mijn opa en hij leefde natuurlijk ook in een andere tijd. Hij heeft zelfs de tweede wereld oorlog meegemaakt! Er kwamen daarover dus ook verhalen. Bijvoorbeeld dat mijn opa net uit een trein kwam, die niet lang daarna werd gebombardeerd! Heel apart dat je dan weer meer te weten komt van die persoon. Ook werden er nummers gezonden. Echt vrolijk was het vandaag natuurlijk niet. Maar ja, het was een begrafenis en daar kun je natuurlijk moeilijk iets gezelligs van maken.

Nadat we bij de kerk waren geweest, zijn we met de auto naar de begraafplaats gegaan. Daar hebben mijn zusje en ik nog een paar rozen neergelegd (net als de andere familieleden). En daarna was hij dus begraven.

Dennis, ik, Felicia, Channah, Frank, Alexander, Martijn en Stefan.



Ik maak een foto van Frank, die een foto maakt xD!

Dennis, ik, Felicia, Channah, Frank, Martijn en Stefan.


Na de begrafenis komt het gezelligere gedeelte. Dan gaat iedereen in een aula zitten en dan kunnen mensen nog met elkaar alles nabespreken en wat eten en drinken. Gelukkig konden ik en mijn zusje het wel redelijk vinden met onze nichtjes en neefjes. Wat dat betreft doen we het toch beter dan de rest van de familie denk ik. Ik vond het wel leuk om weer eens met hun te praten ^^!

Daarna was onze dag afgesloten en vandaag zit ik weer thuis. Voor mijn moeder was het natuurlijk wel emotioneel, maar ik heb wel even een arm om haar heen geslagen hoor ^^! Dit was in ieder geval een post over hoe een begrafenis er ongeveer uitziet.

Hebben jullie er al eens een meegemaakt ??

xxx Katy ^^!

Reacties

  1. Als eerste natuurlijk gecondoleerd met het verlies van je opa... sterkte
    Ik heb helaas al de nodige begrafenissen en crematies mee gemaakt, het is toch iedere keer weer een overlading van emoties van mensen. Soms kan ik daar niet zo goed tegen omdat ik dan zelf ook emotioneel word, maar het is wel mooi om te zien hoe mensen daar mee omgaan...
    Wel heel mooi om te lezen dat je nog wat van je opa´s geschiedenis hebt gehoord!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gecondoleerd en veel sterkte met het verwerken.

    x

    BeantwoordenVerwijderen
  3. heel veel sterkte !
    mooi dat je nog wat over je opa's geschiedenis hebt gehoord!

    xliefs

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Populaire berichten