Happy Chinese New Year!


Sorry voor het lange tijd niet schrijven gedoe van mij <3! Maar ik heb er niet echt tijd voor gehad de laatste tijd. Maar vandaag kan ik weer eens posten <3! In mijn laatste tag schreef ik dat ik graag eens het Chinees Nieuwjaar wilde vieren en dat heb ik gedaan <3! Wel in Rotterdam in plaats van China, maar het is een begin haha!

Sowieso is het heel raar om twee keer in één jaar Nieuwjaar te vieren. Dat moet ik wel toegeven, want iedere keer wanneer die man die het presenteerde : "Gelukkig Nieuwjaar" riep, dacht ik hmmm awkward haha. Het voelde namelijk net alsof het weer Oud en Nieuw was!

Het Chinees Nieuwjaarsfestival vond trouwens plaats in de omgeving van de West-Kruiskade (ook wel bekend als het Chinatown van Rotterdam). En het festival was van 12:15 tot 18:00. Voor de kleinere kinderen was er nog een kindertent trouwens =P.

Op 23 januari 2012 begint het jaar van de draak. Het Chinees Nieuwjaar oftewel het lentefeest (Chun Jie) is het belangrijkste festival voor de Chinezen. Dat is een andere datum dan bij ons, want wij vieren het Nieuwjaar op 1 januari. Bij de Chinezen valt het trouwens ook ieder jaar op een andere datum in de maand januari of februari.
Hier zijn wat foto's van het festival :

Ik ben weg van die lampionnen! De kleur en de vorm haha. Ik vind het gewoon mooi, want het geeft een bepaalde sfeer <3!


 
Dit zijn ik en mijn zusje bij de draak haha ^^!
 
Ik heb nog een kort filmpje van dit optreden :

Na een tijdje kregen we dus bepaalde optredens te zien van onder andere deze mensen (zie boven op de foto). Het waren optredens met een best wel traditionele stijl. Aangezien dit mijn eerste keer was, dat ik zoiets zag vond ik het wel grappig om te zien. Ik heb van de tweede gedeelte ook nog een kort filmpje trouwens :

Toch toen we er waren hoopten we meer te zien en waren zeer benieuwd naar het vuurwerk. Later vertelde een bewaker (of tenminste, hij leek op een bewaker) ons daar, dat de mensen voor dit festival geen subsidie meer krijgen en dat het festival daarom minder was dan de voorgaande jaren. Dat is wel jammer om te horen eigenlijk, want ik vind zo'n festival met een andere cultuur wel leuk. Het enige nadeel was de kou en dat de feestdag op een werkdag was gepland.

Hij (de bewaker) zei ook dat het vuurwerk niet zoveel was, maar daar was ik het mee oneens. Ik vond het vuurwerk super leuk om te zien en het was een redelijk aantal aan vuurwerk. Veel siervuurwerk werd afgestoken en op één moment leek het gewoon een muur van siervuurwerk dat op me afkwam. Zo voelde ik het tenminste. Ik had niet veel geheugen meer op mijn camera, maar hier zijn nog wat foto's :


Ondanks de kou, vond ik het een leuk Nieuwjaar. Het is wel leuk om een nieuwe cultuur mee te maken en weer eens Nieuwjaar te vieren ^^! Ik wil in ieder geval meer van dit soort activiteiten doen. Verder zou ik meer mensen aanraden ook eens het Chinees Nieuwjaar te vieren. Het is heel leuk om te doen ^^!

Ps. dit feest in Rotterdam was geheel gratis bij te wonen. Dus altijd waard om te kijken of het feest wat voor je is =P!

Meer info ?? : China Festivals!

xxx Katy ^^!

Reacties

  1. Such fun festivities. Hope you enjoyed all the fireworks, shoppping and food.

    www.thegirlieblog.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het ziet er altijd zo mooi uit! Al dat vuurwerk, amazing!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat ziet er echt heel mooi uit, ik hou van die draken! 'xx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. voor mij heeft het jaar van de draak nog niet veel goeds gebracht ;-(

    BeantwoordenVerwijderen
  5. super gaaf! andere culturen zijn echt gaaf :) xoxo

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Populaire berichten