Mummies in de kunsthal van Rotterdam!

Haii, afgelopen zondag ben ik met Nina, Cynthia en Angelique naar de kunsthal in Rotterdam gegaan. Er vind daar een tentoonstelling over de mummies plaats tot 29 januari 2012. Het was het perfecte onderwerp voor ons CKV verslag ^^!

Egypte is sowieso al een land met een bijzondere geschiedenis (vind ik). Heel leuk met al die farao's en piramide's =P!

De bovenste foto is trouwens van het graf van Anchhor (een priester). Mummiekisten waren bedoeld om het lichaam te beschermen en de dode te helpen het eeuwige leven te verkrijgen. Hieronder is nog een detail foto van de kist :
Je kan trouwens ook met een skelet op de foto xD! En je kan (als je een knuffelbeestje meeneemt), je knuffel laten mummificeren hahaha. Altijd leuk, jammer dat ik geen knuffel bij had =O!

Hier is trouwens nog een promotie filmpje over de tentoonstelling :
De foto hierboven is gemaakt in de eerste kamer waar wij binnen kwamen. En hieronder staat nog een leuk beeld die je daar kunt aantreffen ^^!
Daarna ging we de volgende kamer in. Als je deze weg (zie foto bovenaan) neemt kom je trouwens bij de grafkamer van Anchhor.

Ook kon je o.a. deze beelden daar aantreffen :

De Egyptenaren waren ervan overtuigd dat het eeuwige leven zou lijken op het aardse bestaan. Daarom werden de grafkamers gevuld met gebruiksvoorwerpen, afbeeldingen en spullen die op magische wijze de vertrouwde manier van leven op aarde in de eeuwigheid zouden maken.

Hahaha wie vertaald dit even xD??

Verder kon je in het museum nog deze potten tegenkomen :

Deze potten hebben te maken met mummificatie. Voor het mummificeren werden speciale technieken gebruikt. Alles was erop gericht te voorkomen dat het lichaam van de dode zou vergaan. De balsem priesters verwijderden de organen die snel ontbinden. Daarmee word dan bedoeld, dat de hersens, longen, lever, maag en darmen werden verwijderd. Alleen het hart lieten ze zitten, omdat hun vonden dat de overledene dit nodig had bij het Laatste Oordeel om het hiernamaals te kunnen bereiken. Deze potten hebben natuurlijk een naam, namelijk : canopenvazen. Daar werden dus die organen in gedaan. Hahaha lekker verhaal vertel ik jullie weer xD. Hoe dan ook, de deksels ervan laten elk een van de vier zonen van Horus zien. Zij hadden de taak om de organen te beschermen.  De verdeling was als volgt : Imsety (mensenhoofd) kreeg de lever, Qebehsenoef (valkenkop) bewaakte de darmen, Hapy (bavianenkop) bewaarde de longen en Doeamoetef (jakhalskop) beschermde de maag =P. Zo weer een lesje geschiedenis van Katy geleerd ^^!

Hierboven zie je trouwens een foto van welke spullen de mensen meekregen bij hun dood en op welke plek dat terecht kwam ^^!



Op de drie foto's hierboven zie je grafkisten. Waarvan de tweede foto de binnenkant is =P. De derde foto is van de buitenkant van een van de kisten zelf. Ik vind het detail wel weer leuk gedaan =]! Hieronder zie je nog beelden van het museum zelf ^^ :




En dan komen we nu bij de laatste foto (onze groep) =P :

Ik vind altijd dat Nina (meisje met het zwarte haar) zo mooi vrolijk kan kijken haha. Maar ze is wel lief hoor <3!

Ps. nog bedankt voor alle lieve reacties die ik kreeg over het overlijden van mijn kat <3! Ik heb het er nog wel moeilijk mee en het voelt (klinkt misschien gek) ook wat leger in huis, alsof er iets mist. Het is misschien maar een kat, maar ik ben er duidelijk aan gehecht geraak, want ik was heel verdrietig toen ik merkte dat ze niet meer leefde =[. Nu ben ik dat natuurlijk nog steeds. De kat voelde toch een beetje als een deel van de familie. Maar heel heel erg bedankt voor de lieve reacties <3!!!

xxx Katy ^^!

Reacties

  1. Wat gaaf zeg, die mummies! Mooie foto's ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat vet! Je maakt echt scherpe, perfecte foto's, amazing. :) Dat je op de foto kon met een skelet is wel grappig hoor. :')

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heej Katy!
    Super mooie foto's heb je gemaakt en ik kan me voorstellen dat het ontzettend interessant was! Ik vind Egypte zelf ook echt een fascinerend land :)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Populaire berichten