Cultuur van Spijkenisse!


Haii lieve mensen ^^!

Ik ben een paar dagen geleden naar het centrum/dorp van Spijkenisse =]! Ik had vorige week een project rondje cultuur met mijn klas, maar ik kon niks fotograferen! Ik had namelijk geen camera bij. Hoe dan ook, ik ben vorige week zaterdag gegaan om toch wat foto's voor mijn verslag te maken.
Hier komen wat foto's van Spijkenisse ^^!

Het weer was koud! Echt dat herfst gevoel kwam weer bij mij ^^! Eerst ben ik naar de Dorpskerk gegaan. De kerk is in begin 1300 gebouwd en was van oorsprong katholiek.

De toren die je ziet (van de kerk) is van de staat en de rest van de kerk is allemaal voor de gemeente. Dat is door Napoleon gebeurd.

De toren is scheef gebouwd. Wel 1.10 meter uit het lood! Bovenin de toren als je daar naar binnen gaat zitten er trouwens een stel klokken. En verder is mij verteld dat de kerk in 1618 een predikanten kerk werd.
Verder stond er voor de kerk een standbeeld van de dorpsomroeper ^^!

En hier nog een foto van mij ^^ (Ps. ik heb eindelijk een rode, leren jas =D)!


Ik ben ook nog langs het groentewinkeltje van Mak geweest. Later zou dat winkeltje worden overgenomen door de dochter (Klaas). Klaas heeft toen twee dagen voor haar huwelijk de bruiloft afgezegd om het groentewinkeltje over te nemen. Ze heeft dat werk gedaan tot haar 80/90ste. Ik denk niet dat ik zoiets zou doen, maar je het was wel een vreemde tijd daar!

Via dat ronde raam bijvoorbeeld, gooide ze als niemand keek een emmer via het raam naar buiten waar dan bijvoorbeeld plas inzat. Leuk als je er per ongeluk onder loopt o.O!
Ook kwamen we nog langs Jimmy's. Dat is een café. Bij het gebouw naast Jimmy's leefde een Joods gezin (staat niet op de foto). Er werd gedacht dat, dat gezin niet zou worden opgepakt, maar helaas was dat gezin later toch opgepakt (vanwege de tweede wereld oorlog).
Jimmy's zelf is zoals je trouwens kunt zien met muurankers bedekt. Dat hadden ze gebouwd ter bescherming van de muren.

Later liep ik langs een van de bekendste beelden van Spijkenisse. Ze staan vaak op iemands hyves. Maar dan zijn er een paar mensen die de beelden beklimmen xD! Deze mannen die zijn afgebeeld bestonden er vroeger ook echt. Ze stonden erom bekend dat ze vaak op een bepaalde plek (de overkant) stonden en dan waren ze op de grond aan het spugen. Rare geschiedenis, maar ja! Dat is wat de gids mij vertelde, toen ik met mijn klas was. Verder vertelde ze nog, dat de meest rechtse man haar had leren klaverjassen. Natuurlijk lopen de jaartallen in mijn blog door elkaar, net als bij de rondleiding. Haha, dus je moet niet denken dat de gids de tweede wereld oorlog enz. heeft meegemaakt. Maar ze wist er wel veel over te vertellen.

We liepen ook langs het oude gemeentehuis (die nu veranderd is in het RAR). Het gebouw komt uit 1886! Het is mooier gemaakt (met details) dan de andere gebouwen, omdat het natuurlijk een belangrijk gebouw was. Het staat nu vol met kunst. En dan vooral schilderijen.
RAR staat trouwens voor Regio Art Rijmond. Boven de deur zie je onder andere staan dat het RAR het centrum is van de hedendaagse kunst ^^. Ikzelf ben er al meerdere keren binnen geweest. En dan vooral door school. Maar het was wel grappig om er binnen te lopen =P!

Verder liepen we nog langs een kleine gevangenis van vroeger, die stond achter het gemeentehuis :

Het ziet er apart en klein uit toch. Ik bedoel, bij een gevangenis hebben wij er tegenwoordig wel andere voorstellingen bij. Ik denk sowieso dat het zo klein is, omdat Spijkenisse vroeger maar een dorpje was. Dus met niet zoveel mensen. Dan heb je natuurlijk geen grote gevangenis nodig!

De zijkant van de gevangenis ziet er zo uit als op de foto hierboven. Zoals je ziet hele kleine raampjes!

Later gingen we naar de molen van Spijkenisse.

We liepen naar de molen : "Nooit Gedacht". De molen heet "Nooit Gedacht", omdat die man (die eigenaar werd van de molen) nooit had gedacht dat het zijn molen zou worden. Haha, hij had er zeker heel lang over nagedacht =P! Onder de molen zit trouwens een pannenkoekenhuis! Dat kon ik met het koude weer wel waarderen. Maar helaas, ik moest verder!

Vlakbij de molen was er vroeger een waterput en daar stonden ook nog wat beelden bij :
Deze beelden hadden sowieso te maken met de haven van Spijkenisse. Vandaar dat ik deze foto's erbij op mijn blog zet ^^!
En ook niet ver van de molen stond nog de leeuw van putten. Een oud gebouw uit 1881!

Ook ben ik de fabrieks/arbeidersstaat ingegaan. Dat was onder andere waar die rijkere mensen vroeger leefden.

De rijkere mensen leefden trouwens in dit soort huisjes :

Ik vind persoonlijk het huisje uit 1905 (links) het mooist. Er zit daar veel meer detail in dan bij het huisje uit 1883 .

De huizen zijn trouwens voor- en achterhuizen! Een gezin leefde aan de voorkant en het andere gezin aan de achterkant. Heel klein dus! En toch hadden die mensen veel kinderen. Die moesten waarschijnlijk later voor de oudere zorgen.

De gids vertelde mij ook nog een verhaal over dat die mensen daar, het soms zo koud hadden, dat ze aan hun dekbed vastvroren (met hun neus dan als ze vekouden waren)! Daar moet je toch niet aan denken =O!

Verder hadden ze in die tijd steegjes om naar de haven te gaan. Zoals je kunt zien, is het nu een tuin. Maar daarvoor liepen alle mensen door dit soort smalle steegjes!
Vroeger had je trouwens standsverschil en gingen alle dorpelingen allemaal zondag naar de kerk. Als je dat niet deed, dan hoorde je er niet bij!

Na alle gebouwen van vroeger ging ik naar het moderne gedeelte. Namelijk waar alle kledingzaken zitten. Maar ook het Centrum voor de Kunsten (waar je acteerlessen, danslessen enz. kan krijgen).

Ik heb daar zelf ook nog een workshop drama gehad en een rondleiding door het gebouw zelf.

Het laatste standbeeld van mijn "excursie"was het euro standbeeld :
Daar fiets ik vaak langs. Want daar in de buurt is een markt en daar kan je best wel lekkere vis kopen ^^!
En ik ben ook naar het hele nieuwe centrum gegaan van Spijkenisse. We hebben nu onder andere de NewYorker en de Ladysting erbij. Natuurlijk nog veel meer dan alleen die winkels!
En daarna liepen we nog door het gedeelte dat minder nieuw is dan wat ik hiervoor liet zien, maar natuurlijk nog steeds leuk om te zien ^^.
TEXMEX!! Woehoe =]!
Last one of that day :
Ik zou heel graag willen zeggen dat dit alle foto's waren, maar om eerlijk te zijn, zijn dit niet eens alle foto's! Spijkenisse is best wel groot (groter dan ik dacht) en er worden ook nog nieuwe gebouwen bijgebouwd. Ik hoop dat de foto's niet teveel mijn blog overnemen haha. Het was de bedoeling, dat dit een kort verslagje over Spijkenisse zou worden. Zoals je ziet is het een beetje uit de hand gelopen =P. Ik hoop niet dat het heel erg stoort op mijn blog <3! Ik zal het de volgende keer proberen in te korten haha.

xxx Katy ^^!

Reacties

Een reactie plaatsen

Populaire berichten